|
Welke hulpbronnen bezit het kind/ de jongere zelf of
kan het uit de omgeving benutten? Om vooruitgang te boeken bezit het
kind/ de jongere zelf een scala van mogelijkheden, welke vaak nog niet eens ontdekt
zijn. Daarnaast blijft een kind/ de jongere, voor een groot deel, hulpbehoevend. Om
hierin te ondersteunen zullen personen uit de omgeving, bijvoorbeeld
bij ouders of school ingezet worden.
Er wordt therapie gegeven vanuit deze mogelijke
kracht in ieder kind/ de jongere. Leggen we de nadruk op de kracht, dan krijgt het
kind mogelijkheden tot het vinden van een eigen unieke oplossing.
Mogelijkheid om weer zichzelf te worden en pure eigenheid te laten
zien. Om weer voldoende veerkracht te hebben, om met zichzelf en de
buitenwereld om te gaan. Meestal zoeken ouders en professionele
opvoeders om de habitat van het kind/ de jongere te veranderen. Of om het kind/ de jongere
aanpast te krijgen in de bestaande habitat. Juist de hoofdpersoon, het
kind/ de jongere dat op zijn eigen wijzen in autonomie kan groeien, wordt over het
hoofd gezien. Laat het kind/ de jongere zijn eigen gereedschapskist vullen en zijn
eigen weg vinden. Ieder kind/ de jongere, hoe jong het ook is, heeft meer mogelijkheden dan we ons realiseren.
Binnen
Integratieve Kinder- en Jongeretherapie wordt
een klacht gezien als een uiting. Het is interessant om er achter te
komen wat het kind/ de jongere dwars zit. Dit sluit niet uit dat ouders, omgeving en ook het kind/ de jongere zelf
last kunnen hebben van deze klacht.
Factoren waar de klacht zich in kan uiten
zijn lichamelijke factoren, stressfactoren, gedragfactoren, factoren die verband hebben
met het verleden, sociale factoren binnen het gezin of omgeving,
transpersoonlijke factoren. Deze
invloeden worden allemaal
meegenomen, maar niet centraal gesteld. Centraal staat het kind / de jongere met de
mogelijkheden en keuzes die er zijn binnen eigen bereik of binnen de omgeving.
Integratieve
Kinder- en Jongeretherapie is meestal kortdurende en intensieve therapie. Gemiddeld zijn tussen 8 en 20
sessies nodig voor de therapie afgerond kan worden. Er zijn ook
voorbeelden waar het aantal sessies korter of langer geduurd heeft.
Op een eigen wijze wordt contact gemaakt met de mogelijkheden
binnen het
kind. Tijdens deze ontdekkingsreis wordt gebruik gemaakt van de belevingswereld van het kind/de jongere.
Dat is voor iedereen anders.
Spel, imaginaties, muziek, zelf geschreven verhalen, kunstzinnige uitingen of gewoon kletsen om samen
te komen tot inzicht. Afhankelijk waar het kind/de jongere op dat moment in
zijn/haar leven in geïnteresseerd is.
Het kind/ de jongere onderzoekt zijn mogelijkheden en helpt hierin zichzelf
weer zeker en vrolijk te maken. De therapeut geeft slechts de
richting aan, vanuit de informatie die het kind/ de jongere vertelt of laat zien.
Het is hierbij belangrijk om ‘echt’ te luisteren.
Tijdens
de oudergesprekken, die tussen de sessies door gehouden worden, wordt
gekeken hoe ouder(s) het kind/de jongere kunnen steunen en begeleiden
in dit proces. Ouders krijgen bijvoorbeeld tips hoe zelf te luisteren
naar de signalen die het kind geeft. Gerichte ouderbegeleiding vanuit
de behoefte van zowel het kind als ouders. Oudergesprekken kunnen ook
heel confronterend zijn, het probleem van het kind / de jongere haakt vaak aan bij een
belemmering of kwetsbaarheid van de ouder.
Het motto van KIDSFLOWER is; in
ieder kind/jongere (KID-) zit een mooie bloem (-FLOWER)! Help het kind /de jongere
deze bloem te verzorgen, zodat deze weer kan bloeien, groeien en
schitteren! Wat is mooier als je als ouder of verzorger het kind en
jezelf gunt om te gaan met zijn hobbels in het leven! Je kind beter
begrijpen en je kind/jongere jou beter laten begrijpen. Waarbij het niet meteen
belangrijk is om
consequent te zijn, maar consequent in contact te zijn. Je kind/jongere is ook
een mens met wie je kunt praten en wiens mening ertoe doet. Hoe klein
het kind ook is!
-Je kunt een kind niet veranderen, je
kunt hem slechts de weg wijzen, Galileo-
|
|