De aanleg van het kind en de invloed van omgevingsfactoren maken het kind.
Waarbij het karakter van het kind overheersend de kern is. Vaak denkt
een ouder na het lezen van een boek of het volgen van
een cursus: "Als ik het maar zo doe dan doe ik het goed".
Waarom dit niet altijd werkt? Dan staat niet het kind maar de techniek
centraal. Om die reden staat bij integratieve
kindertherapie niet de techniek/interventie maar het kind centraal.
Door krachtige & liefdevolle confrontatie weet Kidsflower
therapeut Edith Steijns het kind bij de therapie te betrekken.
In het proces, wat hierop volgt, van bewustwording, verwerking,
verandering en groei, blijkt het kind zelf de belangrijkste
helende factor te zijn. Het kind weet zelf het beste hoe het gaat en
hoe het niet gaat. Het kind is de enige die sinds
zijn/haar geboorte iedere dag met zichzelf leeft. Het kind kan het zelf
en doet het uiteindelijke ook zelf.
Integratieve therapie vereist creativiteit en durf. Maar bovenal vraagt het om een
echt luisteren naar het kind en het kind serieus te nemen. Waarbij de
belangen van het kind voorop staan. Geen uitgebreide lange testen, nee
meteen van start gaan en gaandeweg het behandelplan op- en
bijstellen. Ieder moment kent op nieuw weer zijn eigen waarheid: de
momentane diagnose is wat telt. Het kind wordt weer op de rails gezet om zelf verder te gaan.
Ik speel samen met het jonge kind. Ik gebruik de wereld van de jongere
om contact te maken met zijn belevingswereld.
In deze interactie laat het kind/de jongere me bewust en
onbewust zien hoe zijn/haar (binnen)wereld in elkaar zit en reageert op
de buitenwereld. Hoe het kind/de jongere het beste geholpen kan worden, wordt
verbaal en non-verbaal duidelijk. Via deze interactie breng
ik mogelijkheden in, waardoor het kind/ de jongere de veranderingen zelf kan aan
brengen. Eerst binnen de veilige setting van de therapie en vervolgens
in de buitenwereld.
-Als het over jou gaat, ben jij de expert, Lynn Robinson-
|